Úvodní otázka musí bez váhání mířit na Oidipa. Jak vás napadlo ho knižně vydat? Pochybuji, že by se realitou stala pohádka, ve které mladý, nadějný komiksový autor přijde do nakladatelství, tam ho radostně uvítají a…
Ale ano. S Oidipem za mnou přišel Karel Jerie a mě se ten komiks moc líbil. Tak jsme si plácli.
. To vám nevadilo, že Rex už vyšel před lety v časopise Pot?
Pokud vím, tak ne celý a nebyl barevný. Takže ne.
Neodradil vás ani první váš rok komiksové nakladatelské činnosti? Kytice to asi měla hodně těžké…
Kytice mě naopak příjemně překvapila. I když výsledný tvar není úplně ideální, zájem ze strany čtenářů byl vyšší, než jsem čekal.
Kde jste vůbec čerpali inspiraci ke komiksovému vydáni Kytice?
Podobně zpracované básně v komiksu jsem kdysi viděl ve Franci.
Loni Kytice, letos (zatím) Oidipus Rex... Co to, že se najednou pouštíte do komiksu?
Láká mě zkoušet něco nového. Komiksy mám rád a myslím, že je to u nás v Česku ještě otevřené pole, ale cesta od nápadů ke čtenářům bude dlouhá a trnitá.
. Ve svém profilu uvádíte, že vydáváte "kvalitní světovou literaturu" a autory jako Camus, Poe, Baudelaire či Kafka. Není to trochu sebevražda začít si k komiksem, na který se tady pohlíží jako na podřadný, méněcenný, infantilní subžánr?
To souvisí s tou trnitou cestou. Závisí na tom, jak komiks nakladatelé pojmou a budou ho prezentovat. Jestli jako především dětský, nebo v širším záběru. Pak bude hodně důležité, jak se k tomu postaví knihkupci. Jsou jistě knihkupci otevření, nebo zabedněnci, kteří komiks vůbec třeba nevezmou. Já ale doufám, že tlak čtenářstva je přesvědčí, že komiks má v knižní produkci své místo.
Na jaké čtenáře se tedy chcete orientovat?
Spíše na ty, kteří čtou i běžnou literaturu a nejen komiksy.
Jaké jsou vaše dlouhodobé komiksové ambice - prostě to jen zkusit, zdali by se na komiksu přeci jen nedalo něco vydělat, nebo chcete něco víc?
Právě po zkušenosti s Kyticí jsem se rozhodl vydávat, kromě jiných, i „osvětové komiksy“, to znamená díla, která jsou svou podstatou vzdělávací, i když třeba hororovým nebo naopak humorným způsobem. Letos vyjde třeba francouzský komiks Rabínův kocour nebo krimi komiks od Karla Jerieho a Tomáše Hibi Matějíčka o záhadě Rukopisů Zelenohorského a Královedvorského – jmenuje se Šifra mistra Lindy a obsahuje „skutečné“ vyřešení záhady rukopisů od 19. století do současnosti. A nechci opomenout ani komiks o Freudovi a psychoanalýze Je opravdu výborný a doprovozený vskutku fundovaným textem od psychoanalytika. Navíc má svůj surrealistický půvab a patinu 60. let. Uvidíte…
. Francouzský komiks se u nás ovšem moc neprodává. Neriskujete s Kocourem?
Samozřejmě, že riskujeme. Ovšem Rabínův kocour se nám zaprvé moc líbí a za druhé na něj máme dotaci. Rád bych podtrhl, že je to historicky první komiks, který dostal podporu Ministerstva kultury ČR pro vybrané literární projekty. Hodně si toho cením a považuji i toto za určitý průlom v pojímání komiksu u nás.
Nechodíte se ohledně francouzské produkce radit třeba s nakladatelstvím Mot?
S Motem zatím nespolupracujeme, i když se známe. Možná v budoucnu. Rabínova kocoura vydáváme dohromady s G+G.
Vraťme se ještě k Lindovi. To je hodně zajímavý nápad…
Dopracovali jsme ho spolu s Tomášem Hibi Matějíčkem a Karlem. Vychází to z mého přesvědčení, že komiks týkající se českých dějin a literatury je v určitém ohledu přitažlivější než fikce.
Otázka na závěr: můžete již něco prozradit z plánů na příští rok?
Zatím je to v jednání, takže bych nerad předbíhal.
Ale ano. S Oidipem za mnou přišel Karel Jerie a mě se ten komiks moc líbil. Tak jsme si plácli.
. To vám nevadilo, že Rex už vyšel před lety v časopise Pot?
Pokud vím, tak ne celý a nebyl barevný. Takže ne.
Neodradil vás ani první váš rok komiksové nakladatelské činnosti? Kytice to asi měla hodně těžké…
Kytice mě naopak příjemně překvapila. I když výsledný tvar není úplně ideální, zájem ze strany čtenářů byl vyšší, než jsem čekal.
Kde jste vůbec čerpali inspiraci ke komiksovému vydáni Kytice?
Podobně zpracované básně v komiksu jsem kdysi viděl ve Franci.
Loni Kytice, letos (zatím) Oidipus Rex... Co to, že se najednou pouštíte do komiksu?
Láká mě zkoušet něco nového. Komiksy mám rád a myslím, že je to u nás v Česku ještě otevřené pole, ale cesta od nápadů ke čtenářům bude dlouhá a trnitá.
. Ve svém profilu uvádíte, že vydáváte "kvalitní světovou literaturu" a autory jako Camus, Poe, Baudelaire či Kafka. Není to trochu sebevražda začít si k komiksem, na který se tady pohlíží jako na podřadný, méněcenný, infantilní subžánr?
To souvisí s tou trnitou cestou. Závisí na tom, jak komiks nakladatelé pojmou a budou ho prezentovat. Jestli jako především dětský, nebo v širším záběru. Pak bude hodně důležité, jak se k tomu postaví knihkupci. Jsou jistě knihkupci otevření, nebo zabedněnci, kteří komiks vůbec třeba nevezmou. Já ale doufám, že tlak čtenářstva je přesvědčí, že komiks má v knižní produkci své místo.
Na jaké čtenáře se tedy chcete orientovat?
Spíše na ty, kteří čtou i běžnou literaturu a nejen komiksy.
Jaké jsou vaše dlouhodobé komiksové ambice - prostě to jen zkusit, zdali by se na komiksu přeci jen nedalo něco vydělat, nebo chcete něco víc?
Právě po zkušenosti s Kyticí jsem se rozhodl vydávat, kromě jiných, i „osvětové komiksy“, to znamená díla, která jsou svou podstatou vzdělávací, i když třeba hororovým nebo naopak humorným způsobem. Letos vyjde třeba francouzský komiks Rabínův kocour nebo krimi komiks od Karla Jerieho a Tomáše Hibi Matějíčka o záhadě Rukopisů Zelenohorského a Královedvorského – jmenuje se Šifra mistra Lindy a obsahuje „skutečné“ vyřešení záhady rukopisů od 19. století do současnosti. A nechci opomenout ani komiks o Freudovi a psychoanalýze Je opravdu výborný a doprovozený vskutku fundovaným textem od psychoanalytika. Navíc má svůj surrealistický půvab a patinu 60. let. Uvidíte…
. Francouzský komiks se u nás ovšem moc neprodává. Neriskujete s Kocourem?
Samozřejmě, že riskujeme. Ovšem Rabínův kocour se nám zaprvé moc líbí a za druhé na něj máme dotaci. Rád bych podtrhl, že je to historicky první komiks, který dostal podporu Ministerstva kultury ČR pro vybrané literární projekty. Hodně si toho cením a považuji i toto za určitý průlom v pojímání komiksu u nás.
Nechodíte se ohledně francouzské produkce radit třeba s nakladatelstvím Mot?
S Motem zatím nespolupracujeme, i když se známe. Možná v budoucnu. Rabínova kocoura vydáváme dohromady s G+G.
Vraťme se ještě k Lindovi. To je hodně zajímavý nápad…
Dopracovali jsme ho spolu s Tomášem Hibi Matějíčkem a Karlem. Vychází to z mého přesvědčení, že komiks týkající se českých dějin a literatury je v určitém ohledu přitažlivější než fikce.
Otázka na závěr: můžete již něco prozradit z plánů na příští rok?
Zatím je to v jednání, takže bych nerad předbíhal.