Komiks.cz - komiksy a recenze

(57. díl)

Eternauta: Argentinský komiks předpověděl diktaturu

Dne 4. září 1957 založil Hector Germán Oesterheld vydavatelství Editorial Frontera. V něm začal vycházet vysoce kvalitní týdeník Hora Cero Semanal (Týdeník Nultá hodina).
Autor: Zarkoff
Sdílejte tento článek ze dne 13.03.2017 z rubriky Recenze

Přeloženo z článku „1977: da qui all’Eternauta. Il classico di Oesterheld compie mezzo secolo“, který napsal Spiri a který vyšel v čísle 154 časopisu ©„Fumo di China“ /Co.Ge.S.E. na str. 5)

Oesterheld byl v té době již ostřílený komiksový profesionál a podařilo se mu získat od svého předcházejícího vydavatele svolení otiskovat příběhy oblíbené postavy Sgt. Kirka, kterého „vyměnil“ za práva na svého neméně úspěšného hrdinu Misterixe.

Již dlouho se uvažuje o tom, kdy se zrodil autorský komiks. Pokud se mě týká, je mi to jasné: zrodil se na zadní straně obálky prvního čísla týdeníku Hora Cero, kde pod nadpisem „Obrana komiksu“ Oesterheld tvrdí, že Deváté umění má stejnou kulturní hodnotu jako ostatní druhy výrazových a sdělovacích prostředků a že – pokud je komiks správně realizován – potom to není pouhý prostředek zábavy pro mládež. Své tvrzení dokázal na stránkách zmíněného týdeníku – ke kterému se brzy připojil další týdeník Frontiera – tím, že na nich uveřejňoval některé z nejzdařilejších komiksů té doby. Na „dospělé“ čtenáře se zaměřila válečná kronika novináře Ernie Pika, dobrodružné příběhy se pustily cestou morálních dilemat Seržanta Kirka – bělocha, který bere za své názory a život indiánů – avšak největší a stále rostoucí úspěch si získala sága L’Eternauta. Je uvedena slovy: El Eternauta je schůzka s budoucností, obsahuje vzpomínky navigátora dobrodružství.“ Začíná obrazem protagonisty, který se náhle zhmotní před komiksovým scénáristou a začne mu vyprávět své příhody…

V Buenos Aires je noc; Juan Galvez hraje v „hospůdce“ karty s několika přáteli; patří k nim profesor fyziky Favalli, bankéř Lucas a důchodce Polsky, který zde bilancuje klidný a šťastný život vyplněný drobnou prací, po boku půvabné manželky a sympatické dcerky. Přátelé náhle pohledem z okna zjistí, že sněží a vzápětí zpozorují silniční nehodu. Oknem vidí, jak osoby, jichž se dotkne sníh, padají v bezvědomí na zem: sníh je umělý a smrtící! Jak se ukáže, jde o začátek invaze mimozemšťanů; to se však čtenář dozví mnohem později, protože příběh je vyprávěn každý týden na třech až čtyřech stranách. Napětí mezitím nezadržitelně stoupá: kdo rozpoutal sněhovou vánici? Zůstal někdo naživu? A postupně vyvstává naléhavá otázka: kdo je vlastně agresor?

To se ve skutečnosti nikdy nedozvíme a v tom právě spočívá největší Oesterheldův přínos jako scénáristy. Komiks kreslil mladý Solano López, který byl v té době již uznávaný profesionál; ten se stále stejným zaujetím kreslil stovky a stovky tabulí tohoto rozsáhlého seriálu, ale nijak významně se pro tuto práci neangažoval.

Nijak zvlášť se neangažoval ani později po téměř dvaceti letech, kdy byl – především díky nakladatelství Ediciones Record a měsíčníku Skorpio, který (až na několik výjimek) otiskoval nejlepší práce jihoamerických autorů 70. let - v Argentině znovu objeven tento kvalitní komiks. Oesterheld se dostal do platební neschopnosti, musel předat vydavatelství i své hrdiny jiným osobám a snažil se uchytit jinde. Pustil se proto do pokračování své nejlepší práce, avšak s průměrným výsledkem, což byla pravděpodobně také „vina“ Solano Lópeze, který se později věnoval na plný úvazek evropským „elitním“ časopisům, pro které kreslil příběhy ještě mnohem horší kvality. Krátce nato roku 1978 Oesterhelda unesla argentinská vojenská klika a pak se po něm již slehla zem.

O několik let později vznikl na jeho poctu stejnojmenný italský časopis, který otiskoval převážně hodnotné komiksové práce. Ten uskutečnil nápad vydat se znovu po stopách Juana Galveze. Třetí část ságy je dílem „unaveného“ scénáristy Alberta Ongara a týmu schopných výtvarníků; nic jiného se o ní nedá říci. López nakreslil pouze tváře postav. Nejlepší bude na tento pokus zapomenout. Tak jako i na další pokračování, která se marně snažila přiblížit se původnímu duchu předlohy. Ostatně, kdyby bylo možné mistrovská díla, včetně komiksů, plánovat za psacím stolem, měli bychom jich habaděj.

Původní „L’Eternauta“ tedy plným právem zůstává nenapodobitelným kresleným seriálem a pilířem argentinského i světového komiksu.

Na počest této ságy, která čtenáři poskytuje několik interpretací – například předpovídá nástup vojenské diktatury v Argentině – a bývá řazena mezi 10 nejlepších argentinských literárních děl, vyšlo několik teoretických i oslavných prací.

Připomeňme například nové památeční vydání „El Eternauta – 1957-2007; 50 a?os“, které přetisklo komiks v původním formátu (26x20 cm), které doplnil kritickými poznámkami Fernando García a které vydal Doedytores v listopadu roku 2006; a také vyprávění Solano Lópeze „Solano López – en primera persona. 50 a?os de Arte de El Eternauta“ o jeho práci na komiksu v průběhu let. Toto rozšířené a aktualizované vydání obsahuje skicy, v Argentině neuveřejněné panely, různé projekty, ilustrace a další rarity. Solano Lopezovi se během jeho dlouhé a úspěšné kariéry nikdy nepodařilo navázat na úspěch první epizody a oživit uvadající zájem o její další pokračování, o která se více méně pravidelně pokouší. Mezi nimi stojí za zmínku x-té pokračování „El Eternauta – El Mundo Arrepentido“, které vyšlo v dubnu roku 2006 v nakladatelství Solano Ediciones a kterou Lopez nakreslil podle textu scénáristy Pola.

Psaní komiksového scénáře Mandrakea měl na starosti i spoluautor Supermana, Jerry Siegel.
Autor: Zarkoff
Vyšlo 02.01.2017 v rubrice Recenze.