Logo Komiks.cz
     Hlavní stránka      Mapa webu      Úvodní seznámení s komiksem      Seznamy komiksů      Komiksy zdarma

Velký přehled časopisů s komiksy (26) - Peanuts, Šmoulové

14.10.2015, autor: Jan Holeček

Peanuts neboli pejsek Snoopy si to rozdá se Šmouly v parádní šmoulované. Obě komiksová díla spojuje podobné datum vzniku. Jak tedy souboj dopadl?




(Upozornění pro čtenáře: V celé recenzi se nachází spousta spoilerů)

Snoopy neboli Peanuts. Do češtiny se to nikomu překládat nechtělo, i když se třeba nabízí překlad Buráky.

Komiksový strip tohoto jména vycházel více než šedesát let v USA. Musím vzdát úctu autorovi Charlesi Schulzovi, že svoje myšlenky zvěčňoval na papír tak dlouhou dobu a že se touto svojí prací i uživil. V doslovu jsem si přečetl, že právě díky stripům, které držím v ruce, započalo vítězné tažení Peanuts celým světem. Mě osobně to nikdy nijak velikášsky neoslovilo, ostatně všechny Snoopyho stripy mě dosud vždy míjely s pocitem nesympatie.

Snoopy je pes, lenoch, co by nejradši jenom lelkoval na střeše své boudy. V tom se neliší od kocoura Garfielda. Na jeden hlavní rozdíl jsem ale přišel hned. Garfield je chytrá kočkovitá šelma, Snoopy je poslušný pejsek, co by chytrý být chtěl. Mohu to ukázat na hned prvním stripu z obálky. Snoopy tam dostane jídlo, které sežere, následuje bublina "Ble!" a ironický úšklebek "Vyřiďte kuchaři, že mu pěkně děkuju." Pokud se něco nelíbí Garfieldovi, postará se o pomstu. Snoopymu stačí jenom takovéto lamentování, nikoho za to nenávidí, nenásleduje žádná akce, prostě si žije dál a už se o nic nestará. Potvrzuje to i ve stripu 9-24 na stránce číslo 59. Svou dobráckou povahu prozradí v sérii obrázků 9-29 až 10-2 na straně 60.

Postavy Peanuts se vyžívají v depresích, smutku z života. Je to na první pohled patrné z několika prvních stripů označených 1-4, 1-7, 1-8 a 1-9 na straně 3 nebo také v obrázku číslo 4-8 na straně 23. Číslování zavedl sám autor a patrně to jsou data, kdy obrázek nakreslil. První číslo znamená měsíc a druhé den. Tento systém musím pochválit, snadněji se na konkrétní stripy poukazuje. Celou knihou Peanuts: Šťastný Snoopyse vine fráze: "Můj ty smutku". Nejdepresivnější moment patrně vykoukne ve stripu číslo 7-6 (str.42).Emoce jasně prozrazují, že se nejedná o vtip. Někdo by ale stejně mohl podotknout, že si Charles Schulz dělá z deprese legraci. Bohužel, mé recenzentské střevo se neusmálo ani na milimetr.

Snoopy žije na střeše své boudy, jen občas zaleze dovnitř. Jeden strip (1-17, str. 5) pojednává o tom, jak je venku zima, mrzne, sněží, a Snoopy si stěžuje, že dostal k snídani studené vločky. Proč teda nespí uvnitř boudy, kde by mu bylo lépe? Podobných nelogičností je v celém komiksovém stripu povícero. Zmíním třeba epizodu ve stripech 1-25 až 2-14 (str. 7-10), kdy se Snoopy zamiluje do nějaké bíglice, což je druh psa, ale tento fakt zůstane pro nezasvěceného čtenáře utajen. Bíglice se nikde neobjeví, zůstává tajemstvím. A když ji Snoopy spatří, zvolá nepochopitelný pozdrav "Dobrou noc!" a hned následující obrázek volá zmatečné "Má mě ráda!". Proč, kdo, co, jak, z jakého důvodu? Tvůrce si jede svou a čtenáři, plav si v tomhle zamilovaném maglajzu sám, nic ti nebude vysvětleno.

Vyložená blbost, kde se jen plýtvalo tužkou a papírem, jsou obrázky 8-28 (str. 53). Omyl komiksového tvůrce vidíme na obrázcích 8-29 (dole na straně 53, označení stripu zde chybí). Mezinárodní den dětí vyhlásila organizace OSN roku 1954, takže v době vzniku zmíněného stripu se slavil již jedenáctý rok.

Přesto se pár světlých chvilek najde, třeba kousek toho laskavého humoru ve 3-2 a 3-4 na str. 15, nebo 3-10. Poprvé jsem se usmál na straně 24 ve stripu 4-15. Zvlášť se povedly charaktery postav, jmenovitě třeba Lucy, která se odkopala v 3-3 a 3-5 na straně 15. Snoopy je blbec, který vzbuzuje soucit (3-2) a vlastně Charlie rovněž (3-14, str. 17)

Na straně 26 ve stripu číslo 4-23 padne příhodná věta: "Jsem průměrný žák v průměrné škole v průměrné společnosti." A takto bych ohodnotil celý komiksový strip Peanuts - Šťastný Snoopy. Kreslíř a autor v jedné osobě nastoluje zajímavé otázky a situace, ale nenabízí odpovědi, nebo tyto jsou příliš vágní a neurčité. Jako kdyby ke štěstí se stačilo jen ptát. Že se ze situace stačí vymluvit, vykreslit. Neřešení problému časem vyčpí a nedělání či odložení problému znamená vítězství. To není filozofie, kterou bych chtěl já osobně žít. Jediné řešení jsem nalezl v obrázku 9-27 na stráně číslo 60, ale spíš bych to považoval za babskou radu než za nějaké řešení problému deprese.

Stripy 9-15 a 9-16 (str. 57) dávají nahlédnout do sebereflexe autora o slohovce o tom, co dělal o prázdninách. Se smutným podtextem, nutno dodat.

Album má podtitul Šťastný Snoopy. Je to zvláštní, protože Snoopy doopravdy šťastný není. Nebo jinak, ani ve stripu 9-21 na str. 58 se nedovíme, proč je Snoopy tak šťastný. Před tím říká, že rád tancuje. Proč ale zrovna teď se mu chce tancovat? Nic se nedozvíme, jen, že je ve své neznalosti nehorázně šťastný...

Překladatel odvedl pečlivou práci, jmenovitě vypíchnu strip 3-9 na str. 16. Dvakrát se v knížce objeví fráze "Město nebo ves," a nevím jestli je to nesmysl autora tvůrce nebo překladu. Letterera musím vypesklovat za podobu L a I, protože tato smrtelná kombinace vytváří písmeno U, takže jméno LINUS čtu jako UNUS. Naštěstí se podobných zmatků nenachází v knize víc.

Ke kresbě musím podotknout, že se hezky čte, minimalistické pojetí s občas rozechvělou tužkou nezatěžuje oči zbytečnostmi. Kresbu tedy autor neodfláknul a dá se říct, že si vytvořil svébytný rukopis, podle kterého je snadno identifikovatelný. Charles Schulz si dokázal vykreslit svůj vlastní styl.

Komiks jako médium mělo v USA zlaté období od 30. let do 50. let minulého století. Kreslíř Charles Schulz začal vyrábět svůj strip po skončení tohoto údobí a publikoval ve stříbrné (1950 - 1970) a pak v bronzové (1970-1985) a moderní éře (1985 - dosud).

Autor Charles M. Schulz se prezentuje jako vzdělanec, používá latinské citáty (1-11 na str. 4), zmiňuje specializované vlastnosti v hraní na klavír (1-12) nebo pojmy z matematiky (10-7 a 10-8, str. 62).

Tvůrce stripů Peanuts to dotáhl v komiksové branži nejdál, co to vlastně vůbec jde, svým kreslením a tvořením si totiž dokázal vydělat na živobytí, aniž by musel pracovat někde jinde bokem. Komiksový strip se totiž stal velmi populární a Schulz dokonce zastavil kreslení svého jiného komiksu, aby se mohl plně věnovat tvorbě Peanuts. S výrobou mu nepomáhal nikdo jiný, žádný letterer nebo inker. Od roku 1996 má svoji hollywoodskou hvězdu na chodníku slávy. Hned následující rok dostal i komiksového Oscara, Eisner Award.

V dobách největší slávy se Peanuts objevovaly v 2600 novinách v úctyhodných 75 zemích a v 21 jazycích. Během svého života nakreslil skoro 18000 stripů. Schulz nepřestal s kreslením za celý svůj život, jedinou vyjímkou byla pětitýdenní dovolená při příležitosti jeho 75. narozenin. Pejsek Snoopy a další postavy to dotáhly i do merchandisingu. Vzniklo i spoustu televizních seriálů a pět filmů. Nejnovější film bude mít premiéru v listopadu tohoto roku.

Po menších úspěších s komiksem Lil Folks nakonec zakotvil v novinářském syndikátu United Feature Syndicate, který mu od roku 1950 tiskl stripy v sedmi novinách. Jedná se o tentýž syndikát, kde se objevil i Garfield, Dilbert nebo králíček Bugs Bunny.

Původní název Lil Folks se příliš podobal dvoum jiným stripům a proto došlo k přejmenování na Peanuts. Toto jméno vzniklo podle místa v divadle, kterému se přezdívalo Peanuts Gallery. To byla nejhlučnější část divadla, odkud nespokojení diváci křičeli na herce. Nazvaná je podle nejlevnějšího občerstvení podávaných v divadle, pražených burských oříšků. Někteří diváci, co chtěli projevit nesouhlas s děním, házeli oříšky na jeviště. No a ve čtyřicátých letech minulého století se vysílal jeden dětský pořad s maňásky, který přezdívku Peanuts Gallery vztáhl na publikum malých dětí. A odtud právě přechází název Peanuts do komiksového stripu, protože také v něm se nachází mnoho dětských postav.

Hodnocení komiksu: 40 %




Šmoulové a Krákula. V originále Les Schtroumpfs, slovensky Šmolkovia, anglicky The Smurfs, německy Die Schluempfe, španělsky Los Pitufos, maďarsky Hupikék Torpikék a turecky Sirinler.

První Šmoulové vykoukli na svět v Belgii v roce 1958, takže se dají lehce srovnávat s Peanuts . Jejich autorem je kreslíř Pierre Culliford, přezdívaný Peyo.. Schtroumpf je nově vynalezené slovo, které prý poprvé použil kreslíř André Franquin při jídle s Peyem, když si nemohl vzpomenout na slovo sůl . Odtud pak také vzniklo charakteristické šmoulování,kdy se Šmoulové vyšmoulovávají vyšmouleně zašmoulovaní do šmoulova.

Jejich vtipkování se slovesem šmoulovat v celém komiksu se mi vůbec nelíbí a z tohoto důvodu ode mě dostávají mínusové body. Připomíná mi to slohovku z češtiny, kdy žák nezná příslušná synonyma a místo nich používá dětské žbrblání.

Námětově vychází komiks z původního díla s názvem Johan et Pirlouit, který čerpal ze středověkých témat. A nyní recenzovaný komiks Šmoulové a Krákula potvrzuje toto zaměření. Nejednou jsem si říkal, že šmoulí příběh s Krákulou se klidně někdy v minulosti mohl odehrát v prostředí středověké vesnice a blízkého hradu. Vzhledem k místě vzniku Belgii bych si troufl říci,že tím nepřátelským Krákulou mohli být Vikingové .

Okamžitě po uvedení prvního dílu komiksu se Šmoulové stali i hitem merchandisingu a osamostatnili se ve vlastní sérii. Po odvysílání televizního seriálu se stali známí po celém světě. Vzniklo i několik celovečerních filmů a v roce 2017 je naplánována premiéra rebootu.

Celý šmoulovatý svět mi hodně připomíná mraveniště, kde roli královny zastává Taťka Šmoula. Ženy se ve Šmoulově nevyskytují skoro vůbec a například ani v jednom z obou komiksů se Šmoulinka ani jiná slečna nevyskytuje.

První komiks Šmoulové a Krákula má 41 stran a je dobrodružný a akční, napínavý a poučný. Nebýt zbytečného šmoulování, dostal by plný počet.

Hodnocení komiksu: 90 %

Druhý komiks Tak trochu jiný Šmoula sestává ze 18 stran a vyskytuje se v něm scénáristická zkratka v podobně magické píšťalky, která celý příběh trošku zjednodušuje a zbytečně zrychluje. Kdyby tam tyhle čáry máry nebyly, hodnotil bych příběh lépe.

Dobrodružnosti a akčnosti se také dočkáme, šmoulování se taky můžeme nabažit dosytosti. Na druhou stranu musím dodat, že taková šmoulanda nebo šmoulec se mi až tolik nepříčí.

Kresba obou komiksů je ucházející, líbí se mi ta jednoduchost a přesnost. I detaily pozadí správně dotváří atmosféru a pokaždé je poznat, kde se zrovna nacházíme. Je to jistě způsobeno také minimem šrafování. Za zajímavý považuju nápad s myšlenkovou bublinou, kde je hypotetická situace černobílá, oproti skutečné realitě v barvě (str. 46 nahoře vlevo).

Hodnocení komiksu: 70 %




Autor:


Autor článku: Jan Holeček

Související články:


čAsopisy A mAgAzíny
11.08.2015 Velký přehled časopisů s komiksy (25) - Mimoni
27.06.2014 Velký přehled časopisů s komiksy (24) - My Little Pony
26.06.2014 My Little Pony: Ubohá trapárna pro malé holčičky a pro teplý?






    

fotografie



BUM!!!
Totální komiksová bomba!
Celý svět vybouchne za 3..2...

Revoluce v citlivých partiích! Řešení ryze mužských a čistě ženských problémů.

Nakladatelství BBart si upšouklo. Znělo to asi takhle: BBrrrrrrrrt.

Skandál! Vyzkoušejte šest nových sexuálních poloh na rychlovku!

Co vyšťourali čeští vědátoři z komiksů? Bylo to víc než holuby z nosu?





Vlastní vyhledávání




     Hlavní stránka      Mapa webu      Úvodní seznámení s komiksem      Seznamy komiksů      Komiksy zdarma


© 2000-2016
    Komiks.cz


Licence Creative Commons
Komiks.cz podléhá licenci Creative Commons
Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Unported
.
Kontakt

Facebook

Google+

RSS
Nezávislost

Cílem webu komiks.cz
je přinášet kvalitní
publicistiku náročnému čtenáři. Neexistuje tu žádná závislost na jakémkoli nakladatelství, komiksy jsou podrobovány odůvodněné kritice a autoři za ni nesou odpovědnost.

Jste tvůrce komiksů?

Rádi vám dílo zveřejníme v rubrice Volná tvorba.
Komiks zpropagujeme, zhodnotíme jej
v minirecenzi a představíme v rozhovoru s vámi. Jednotlivé stránky komiksu pak budou postupně vycházet každý týden na pokračování přímo
na hlavní stránce. Kontaktujte nás!