Komiks.cz


Logo Komiks.cz
     Hlavní stránka      Mapa webu      Úvodní seznámení s komiksem      Seznamy komiksů      Komiksy zdarma

EXUPÉRYHO POSLEDNÍ LET ANEB KOMIKS VE STÍNU SMRTI

18.07.2003, autor: Elves

Co udělá renomovaný a navýsost originální komiksový scénárista a kreslíř, když se dozví, že má rakovinu a ani léčba na špičkové švýcarské klinice mu nedává naději? Namaluje poslední komiks. Majestátný, bilanční, poznamenaný bolestí, v mohém připomínající konec sám...




Hugo Pratt   Přinejmenším to lze říci o Hugo Prattovi, gigantovi, který se tyčil ve světě komiksu od poloviny minulého století, aby vyrostl do plné výšky v 70. a 80. letech.
   Rodák z Rimini strávil jako dítě světoběžníků dětství v Etiopii, kde zažil italský vpád. Poprvé se tehdy v duchu octl na straně slabších, kteří bránili Habeš s luky a oštěpy. V 40. letech přesídlil s rodiči zpět do Benátek a čekal zde na konec druhé světové války, po němž pak společně s přáteli zaplavil trh komiksy amerického střihu, inspirovanými romány Jacka Londona, Josepha Conrada, Hermana Melvilla a Roberta Louise Stevensona. Duchovním otcem se mu stal Milton Caniff (1907-88), "Rembrandt amerického komiksu".
   Žánru se ale příliš nedařilo, a tak Pratt odešel na začátku kariéry v roce 1950 do Brazílie, kde vytvořil postavy Seržanta Kirka, Ernieho Pikea, Anny z džungle (podle své druhé ženy) a další. Oklikou přes Británii pak putoval zpět k italské rodné hroudě, kde v roce 1967 napsal pro nový magazín příběh Balada ze slaných moří. Jako epizodická postava se v nich mihl námořník, z něhož později vznikl jeho archetypální a nejpopulárnější hrdina, kapitán Corto Maltese. Nemusíme zdůrazňovat, jak moc se - snad s výjimkou data narození - životopisy obou hrdinů podobají…
Corto Maltese   Corto je vykořeněný mladík, odcizený domovu, jeho stabilitě i nudě, od níž ostatně žije vzdálen tisíce kilometrů. Jeho vlastí je exotický svět, který ovšem nemá nic společné s obálkami National Geographic. Nic v něm není převzaté ani vypůjčené, vše je autentické a podivné, dokonce autorův smysl pro humor, který odráží jeho neobvyklou životní zkušenost. Ani postavy příběhů nejsou vysloveně dobré či špatné. Corto je existencialista, bloudící Sibiří, Benátkami, Irskem i Argentinou. Pomáhá utlačeným Irům proti Britům, Rusům proti carovi. Zaplétá se s tajnými spolky, svobodnými zednáři i hledači pokladů. Chce objevit mýtické Eldorádo, osobně se seznamuje s historickými postavami, např. Rasputinem, a poblíž Ossianova hrobu se dokonce setká s kouzelníkem Merlinem. Díky autorově propustné hranici mezi světem fantazie a reality zná i hrdiny Shakespearova Snu noci svatojánské.
   "Nechci žít ze vzpomínek druhých... smlouva, uzavřená při mém zrození, o tom mlčí," říká Corto v albu The Celts z roku 1971. "Život bez dobrodružství a fantazie je tragédie," poznamenává na Sibiři tři léta poté.
   Vedle Corta vytvořil Pratt i nezávislé komiksy, např. Jezuita Joe (1978-84) a Cato Zulu (1984), a psal scénáře pro svého přítele Milo Manaru. Posledním vydaným dílem je Morgan, příběh britské agentky v Jugoslávii obsazené wehrmachtem, která má úkol zabít krásnou ženu - rozkaz, jaký by Corto nikdy nesplnil. Kapitán je však tou dobou již mrtvý - ztratil se ve zmatcích španělské občanské války a vymezil tak pomyslný konec éry hrdinů, po níž následuje jen věk průmyslového zabíjení a nudného cestování, smrsklého na délku letu a kvalitu cateringu.
 
   Dvanáct minut posledního romantika
obálka původního vydání   Něco málo však přeci jen zbylo. Vzpomínka na jiného hrdinu, francouzského šlechtice, který se jako první z rodiny živil vlastníma rukama, Antoine de Saint-Exupéryho. Právě jemu věnoval Pratt komiks, nad jehož stránkami z něj vyprchával vlastní život. Osmdesátistránkové album vyšlo u Castermana v dubnu 1995, nedlouho předtím, než se kreslíř 20. srpna 1995 na klinice Pully u Lausanne odebral za svými hrdiny.
   Pro umírajícího má cenu každá minuta, a tak děj komiksu pokrývá velmi krátký časový úsek: pouhých dvanáct osudových minut, od 11.54 do 12.06 v pondělí 31. července. Na začátku děje čtyřiačtyřicetiletý Exupéry na palubě svého průzkumného a tudíž nevyzbrojeného Lightningu P38 vstupuje do vzdušného prostoru okupované Francie, aby si zameditoval, jak daleko to má k manželce, kterou opustil, či matce, kterou miluje. Na rozjímání ale není čas - je napaden dvěma Focke-Wulfy 190, které zachytily rádiové spojení jeho stroje se základnou v Bastii. Dějová linka je prostá a úsporná - během vzdušné honičky a ještě před ní se mu (přesně ve snovém stylu Corta Maltese) před očima míhají Malý princ a piloti-přátelé Mermoz, Louise de Vilmorin a Guillaumet, kteří shodně našli smrt v troskách svých strojů. Jsou zde i beduíni z Citadely, vzpomínky na Manhattan, Španělsko roku 1936 (kde zmizel Corto!) a osudová manželka Consuela.
ukázka z Posledního letu   Střih mezi realitou a fikcí vyřešil kolorista černobílé Prattovy kresby ve stylu Soderberghova filmu Traffic - nadvláda gangů. Skutečnost je chladně šedomodrá, vzpomínka rozžhaveně pískově okrová. Jedinou spojnici představují bubliny, takže beduín v pouštní scéně náhle chraptivě zaskřehotá: "Tady základna v Bastii, Exupéry, ozvěte se!" anebo "RATATATATATA". Exupéry se ale úmyslně neozývá a raději se snaží vše si doříct se svými nejdražšími. Stihne všechny. (Co nedopověděl, doplnil v obsáhlém úvodu Frédéric D'Agay, jinak je ale bilance přesvědčivá.) Exupéry už nedoufá v zázrak z 23. června, kdy se mu v podobné situaci podařilo odvážným manévrem po křídle zmizet. Skopčáci mezitím na sebe pokřikují, že tentokrát jim průzkumný letoun neunikne… a mají pravdu.
 
   A co kreslíř?
   Bojoval se smrtí, a tak buďme shovívaví. Chvílemi mu nejde linka, plýtvá místem a obrázky plní jen zkratkovými náčrty, ale chvílemi je to zase on - přesný, úsporný i originální. Horečný sen se mísí s fantazií stále víc a Exupéryho vzpomínka na padlou kamarádku z španělských interbrigád dává tušit, že vlastní smrt je už blízko.
   Kresebně nejslabší je manželka Consuela - Pratt možná neměl po ruce dobové snímky, a tak si podobu drobné, černě oděné orlí Jihoameričanky od základu vymyslel. Výsledná postava připomíná spíše Italku z 50. let, tedy Prattova mládí. Kdoví, kdo to doopravdy je...
   Není jasné, proč se Pratt loučil Exupéryho příběhem a ne třeba odhalením Cortova konce. Ostatně neodhalil nám ani tajemný konec St-Ex (jak spisovateli přezdívali kamarádi). Natolik jej do poslední chvíle lákalo tajemno, že i letcovu smrt obestřel záhadou. Hořící stroj mizí za obzorem a v poslední bublině na stránce, kde už není nic než letoun a vzduch, se objevuje pouze text: …smrt, to je…
   V nejhlubší úctě k člověku i tvůrci Hugo Prattovi můžeme říci, že on sám nalezl smrt v troskách svého komiksu.




Autor:


Autor článku: Elves

Detaily o komiksu:

Titul: Le dernier vol
Scénář: Hugo Pratt
Kresba: Hugo Pratt
Žánr:
Rok vydání: 1995
Počet stran: 80
Vydavatel: Casterman
Země vydání: Francie
Země původu: Francie
Související články:


FranCouZský komiks
11.02.2013 Pupíky 1-5: Na pupíkách moc pupínků není - 90 %
21.02.2012 KOMIKSOVÝ KRESLÍŘ MOEBIUS (5) - Nové tisíciletí
14.02.2012 KOMIKSOVÝ KRESLÍŘ MOEBIUS (4) - Devadesátá léta



Hugo Pratt
26.06.2012 HUGO PRATT (5) - Ztichlý Hugo Pratt (1986-1995)
19.06.2012 HUGO PRATT (4) - Hugo Pratt se mění na H. P. (1970-1986)
12.06.2012 HUGO PRATT (3) - Argentinský exil (1949-1962)






    


Hipísáci už ztratili hajp!

Jaké megakorporace USA ovládají Marvel a DC Comics?

BUM!!!
Totální komiksová bomba!
Celý svět vybouchne za 3..2...

Revoluce v citlivých partiích! Řešení ryze mužských a čistě ženských problémů.

Nakladatelství BBart si upšouklo. Znělo to asi takhle: BBrrrrrrrrt.





Vlastní vyhledávání




     Hlavní stránka      Mapa webu      Úvodní seznámení s komiksem      Seznamy komiksů      Komiksy zdarma


© 2000-2017
    Komiks.cz


Licence Creative Commons
Komiks.cz podléhá licenci Creative Commons
Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Unported
.
Kontakt

Facebook

Google+

RSS
Nezávislost

Cílem webu komiks.cz
je přinášet kvalitní
publicistiku náročnému čtenáři. Neexistuje tu žádná závislost na jakémkoli nakladatelství, komiksy jsou podrobovány odůvodněné kritice a autoři za ni nesou odpovědnost.

Jste tvůrce komiksů?

Rádi vám dílo zveřejníme v rubrice Volná tvorba.
Komiks zpropagujeme, zhodnotíme jej
v minirecenzi a představíme v rozhovoru s vámi. Jednotlivé stránky komiksu pak budou postupně vycházet každý týden na pokračování přímo
na hlavní stránce. Kontaktujte nás!