Logo Komiks.cz
   Domů    Mapa webu      Úvod do filosofie komiksu      Knihovna komiksů      Nadčasová tvorba umělců

O ČESKÝCH KRESLÍŘÍCH JEN (NE)DOBRÉ

18.02.2005, autor: Keporkak

Zdá se, že se fanzinová generace českých komiksových autorů se dostala do fáze, kdy má naléhavou potřebu hromadně demonstrovat své schopnosti a možnosti. A tak přišla doba reprezentativních antologií. Prakticky souběžně vznikly tři podobné projekty, ovšem sborník O (ne)mrtvých jen dobré je natolik specifický, že bychom k němu v přilehlých částech Evropy hledali paralelu jen stěží.




Jiří Grus: obálka sborníku   Jak nemrtví přicházejí na svět
   Nejprve však velmi stručně k historii jeho vzniku. Před ComiCZconem 2004 napsal Tomáš Hibi Matějíček stejnojmenný cvičný scénář pro workshop, kde si měli čeští kreslíři možnost ověřit, co svedou. Jeho příběh je svižný, na millerovsko-mignolovské vlně surfuje s dostatečnou originalitou a kreslířům nabídl možnost vytvořit jak nekompromisní holomajznu, tak atmosférický horor. Po skončení workshopu zůstala po stolech poházená hromada komiksů a scénáristovi bylo líto nechat je tam jenom tak ležet. Nejprve tedy s ukázkami vzniklých dílek podnikl útok na časopis Pevnost a poté zabuchal na brány nakladatelství BB/art. To se zkušeného oblehatele zaleklo a jeho vyjednavači přistoupili na vydání pod podmínkou, že řady zastoupených autorů budou rozšířeny o další kreslíře těžšího kalibru. A když se rok s rokem a ComiCZcon s ComiCZconem sešel, objevila se na stánku BB/artu publikace plná ohnilých, ale přesto docela čiperných mrtvol.
 
   Jak živí (ne)přicházejí o iluze
   Sborník O (ne)mrtvých jen dobré obsahuje 15 variací na tentýž scénář (v několika případech pouze v ukázkách) a jako celek představuje opravdu zajímavou studii toho, kam může kreslířův tvořivý přístup výchozí příběh posunout, kolika rozličnými způsoby lze postihnout stejné postavy a situace i jak obecně rozmanitými výrazovými prostředky komiksové médium disponuje.
Jan Jiříček   Nemohu však nezmínit jeden dosti výrazný problém, kterým antologie trpí. Na její obálce se skví nápis "Almanach české comicsové elity", ovšem k této pozici jí přece jen ledacos chybí, jak ostatně připouští i sám THM ve svém editorském doslovu. Nejde jen o to, že zde nejsou přítomna některá konkrétní jména, jejichž výčet by mohl být poměrně dlouhý, ale především o to, že někteří zúčastnění tvůrci (třebaže jsou ve výrazné menšině) příliš nezvládají ani anatomii, ani perspektivu. Takže představíme-li si (zřejmě značně hypotetickou) situaci, že by si o české kreslířské elitě někdo udělal představu jen na základě tohoto sborníku, bezpochyby by současné dění v českém komiksu poněkud podhodnotil.
 
   Do hloubi sinalé tkáně
   Ale poodhrňme odpadávající kusy dásní a podívejme se na zoubek jednotlivým příspěvkům, třebaže v případě nemrtvého je obtížné určit, zda se bude jednat o pitvu nebo o říznutí do živého.
Jiří Grus: doprovodná inzerce   Největší hvězdou sborníku je bezpochyby Jiří Grus, který se postaral o obálku a několik doprovodných ilustrací. Jeho morbidní poetiku nemusí každý sdílet, ale jeho technicky bravurní kresbu nelze neobdivovat. Grusova suverenita ještě více vynikne ve srovnání s několika dalšími, třebaže mladšími odchovanci malířského ateliéru Zdeňka Berana, jejichž projev není zdaleka tak jistý a přesný.
   Komiksový otvírák představuje příspěvek Jiřího Miňovského a podle mého soudu nejde o úplně šťastný tah, protože jeho počin patří mezi nejslabší části sborníku. Některé pasáže naznačují, že by z tohoto kreslíře časem mohl být solidní mainstreamový tvůrce, ale neohrabanost jiných jej zatím sráží hluboko dolů.
   Jan Jiříček nezapře kvalitní výtvarné vzdělání, ztuhlé výrazy některých tváří pak zase nezapřou, že jeho výtvor (ostatně jako řada dalších) vznikal v časovém presu. Nicméně lze souhlasit s editorovou poznámkou, že se jedná o vyzrálý komiksový debut.
Jan Bažant   Komiks Jana Bažanta představuje vrchol celého sborníku. Autor sice očesal scénář na čistou akci, ovšem jeho kresba je našlapána mimořádnou energií. Už na úvodním poli dokládá, kolik dynamiky lze vytěžit pouze z perspektivního zobrazení stojícího vagónu, dokonale pracuje s členěním stran a vkládáním citoslovcí a jeho ruční písmo je taktéž bezchybné. Ani tento autor zatím neměl příliš prostoru představit se širší veřejnosti a svým příspěvkem dal najevo, že ve srovnání s ním u nás obstojí málokdo.
   Adam Pelda je tvůrce, který umí pracovat s atmosférou, leč v kreslířském řemesle má hodně co dohánět a manýra ovlivněná mangou tento nedostatek spíš ještě zvýrazňuje.
   David Bimka představuje další milé překvapení sborníku, a ačkoli se v biografické noticce hlásí k Mignolovi a Millerovi, jeho styl je na nich zcela nezávislý a příjemně mísí ironickou nadsázku se siláckou "nabušeností".
   Dan Černý už patří ke zkušeným harcovníkům a z jeho kresby je zřejmé, že k hororové tématice ho pojí čistý, léta hýčkaný cit. Vypuštěná pozadí a jistá dvojrozměrnost řady výjevů ale dokládají, že na celý příběh nepotřeboval o mnoho více času, než scénárista na přepsání celého libreta do počítače.
   Výtvor Tomáše Profanta působí, jako by se jeho autor nemohl rozhodnout, jestli ho víc baví plošně vybarvovat v počítači, nebo šrafovat pastelkami, a jeho zjednodušená kresba zavání nechtěnou naivitou.
   Tomáš Jirků nejradikálněji přebudoval celý příběh. Zasazení do Sudet, jejichž "zakletost" s námětem výborně rezonuje, a úplné převrácení závěru má za následek zvláštně mrazivý čtenářský zážitek. Na druhou stranu ale jeho vyprávění trochu postrádá rytmus a jeho ornamentální výtvarné stylizaci asi přece jen o něco víc sluší méně realistické pojetí.
   Karel Jerie předvedl svůj standardní, tedy velmi solidní výkon. Moment s rozstřílenou farářovou lebkou patří mezi ty, které se uloží do paměti, přesto za působivější považuji ručně jak kolorovaná, tak letterovaná díla tohoto kreslíře.
Petr Včelka   Petr Včelka má ze všech autorů nejexpresivnější kresbu. Zatím ještě místy hledá, jak ji ideálně zapojit do toku komiksového vyprávění, nicméně opět prokázal, že patří k nejbouřlivěji se vyvíjejícím kreslířům a v budoucnu se podle všeho máme opravdu na co těšit.
   Na příspěvcích Jana Gemrota a Aleše Brázdila je nepřehlédnutelné, že o kreslení ledacos vědí, ale že jejich hlavní ambice rozhodně nejsou napřeny směrem ke komiksu.
   Scéna rituálního tance v podání Miloše Mazala patří k nejlepším místům antologie, zbytek jeho komiksu ale působí dojmem, jako by se autor až úzkostlivě vyhýbal něco si začít s budováním prostoru v zachycených výjevech.
   Vašek Šlajch je další z autorů, který ke scénáři přistoupil značně volně. Kresebně se jedná o osobité, sympatické dílko, které na čtenáře skrze pekelný souboj dobromyslně pomrkává.
   Celý soubor pak uzavírá Andrej Wsól. Jeho fascinace lidským tělem má téměř corbenovské dimenze, a třebaže jeho snaha o téměř fotografický realismus není vždy zcela vydařená, s velkou pravděpodobností se do tohoto stádia co nevidět dostane.
 
Miloš Mazal   Poslední hrstka hlíny
   A na závěr tohoto masakru ještě zaslouží zmínku grafická úprava, kterou má na starosti opět samotný THM. Není pochyb, že knize věnoval velkou péči (možnost vypiplat svého nemrtvého nedostane člověk každý den), a na celkovém dojmu je to opravdu znát. Obzvlášť stránky, na nichž  jsou vybrány stejné motivy v podání různých kreslířů, opravdu potěší. Jen pět čistě černých stran v samotném závěru si možná říkalo o využití. Ale kdo ví, třeba je na nich pečlivě vysázeno skryté poselství, které si, dokud máte standardní tělesnou teplotu, nemůžete užít.




Autor:


Autor článku: Keporkak

Detaily o komiksu:

Titul: O (ne)mrtvých jen dobré
Scénář: Tomáš Matějíček
Žánr: Ostatní (CZ).
Rok vydání: 2005
Počet stran: 104
Formát: A4
Vydavatel: BB/art
Země vydání: Česká Republika
Země původu: Česká Republika
Související články:


TÉMA Generace nula
20.08.2013 Pérák: Český supermuž skáče nacistům do zelí - 100 %
22.04.2013 Zlaté české pohádky: Děkujeme za komiks, paní Lomová - 90 %
03.12.2012 Komiks do galerií nepatří, říká Dan Černý v rozhovoru





RUBRIKA Recenze
28.07.2014 Batman Země jedna: Recyklovaný Batman ze sekáče se válí v odpadcích - 80 %
16.07.2014 Generál Fajtl: Český Exupéry pád přežil, ten francouzský ne
02.07.2014 Superman Action Comics 3: Zachraňte Supermana! Topí se v guláši nápadů - 40 % - Aktualizováno






Diskusní fórum k příspěvku:





    

fotografie

Jan Holeček

Seznam článků, blogpostů,
rozhovorů, profil na Google+


Další blogeři




Anketa Křišťálová lupa:

Nominujte komiks.cz

v kategorii nejlepší
Zájmové weby!




Děkujeme za vaši podporu!





Skandál! Vyzkoušejte šest nových sexuálních poloh na rychlovku!

Co vyšťourali čeští vědátoři z komiksů? Bylo to víc než holuby z nosu?

Saudkův komiks Muriel a andělé není kultovní komiks.

Komiksy Vlastislava Tomana by bez Kobíka nebyly nic a zákon rozumu má trhliny. Diskuse s autorem.

V českém komiksovém rybníčku to smrdí, hnije a zapáchá a komiks.cz se to snaží změnit.





Vlastní vyhledávání




   Domů    Mapa webu      Úvod do filosofie komiksu      Knihovna komiksů      Nadčasová tvorba umělců


© 2000-2014
    Komiks.cz


Licence Creative Commons
Komiks.cz podléhá licenci Creative Commons
Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Unported
.
Kontakt

Mapa webu

Facebook

Google+

RSS
Nezávislost

Cílem webu komiks.cz
je přinášet kvalitní
publicistiku náročnému čtenáři. Neexistuje tu žádná závislost na jakémkoli nakladatelství, komiksy jsou podrobovány odůvodněné kritice a autoři za ni nesou odpovědnost.

Jste tvůrce komiksů?

Rádi vám dílo zveřejníme v rubrice Volná tvorba
umělců. Komiks zpropagujeme, zhodnotíme jej
v minirecenzi a představíme v rozhovoru s vámi. Jednotlivé stránky komiksu pak budou postupně vycházet každý týden na pokračování přímo
na hlavní stránce. Kontaktujte nás!